Seglarskola i Huddinge båtklubb 2024

Seglarskola i Huddinge båtklubb

Klubben fortsätter med seglarskolan med båtar som Optimistjolle, Laser, A-kanot, E-jolle och kanske tvåmansjolle. Vi erbjuder en bredd av båtar för att vi ska ha möjlighet att anpassa båtarna efter kunskapsnivå och intresse.

Nu är det dags att anmäla sig till 2024 års seglarskola. Vi söker barn i åldern 10 år och uppåt som vill lära sig att segla och som kan simma minst 10 minuter. Seglarskolan börjar tisdagen den 14 maj kl. 18:00 i klubbhuset. Tag med egen flytväst och ombyte till varje segling. Vi har som policy: Ingen flytväst - ingen segling. Klubben har enstaka flytvästar i olika viktklasser för att underlätta tillgång till utrustningen.

Vad lär vi oss?

Vi startar från grunden och lär oss hantera båtarna både på land och vatten på ett lekfullt sätt. Vi lär oss de olika segelsätten, att slå och gippa, att lägga till vid bryggan, att rigga båten och slå nyttiga knopar (och några onyttiga). Kursen kommer att fokusera på säkerhet, t.ex. hur man ska göra om man råkar kantra m.m. Dessutom fortsätter vi utveckla kunskapen med inriktning mot väjningsregler, snabbhet, segeltrim och även tävlingsreglerna.

Anmälan

Anmälan och frågor göres via e-post till Jens Possekel, mailadress Anmälan skall innehålla: Fullständigt namn, adress, personnummer, telefonnummer och e-postadress. Meddela även om du kommer att ha egen båt.

Anmälningsavgift

Seglarskolan kostar 400 kronor per barn och gäller för hela säsongen 2024 inklusive en försäkring för barnet. Av dessa 400 kronor utgör 200 kr medlemsavgift junior för 2024 i Huddinge Båtklubb. (En förutsättning för att klubbens försäkring ska gälla). Resterande 200 kr är anmälningsavgiften för seglarskolan.

Anmälningsavgiften betalas in till klubbens bankgiro nummer 5180-6362 i samband med anmälan. Var god ange deltagarens namn på inbetalningen. Vid frågor kring detta, var god kontakta .

Schema:

Vårens schema

14/5 18:00: Deltagarna hälsas välkomna, genomgång av sjövett och säkerhet på sjön, och lite knep och knop. Iordningställande av jollar och kontroll av tillbehör. Ingen segling.

Därefter kommer vi ha seglingar varje tisdag 18:00-20:00 med ett sista seglingspass lördag 15.6. eller söndag 16.6. Inför midsommarveckan vid lunchtid.

Höstens schema

13/8 18:00: Uppstart efter sommarlov. Vi kommer fortsätta varje tisdag tills slutet av september, början oktober.

Föräldrar är extra välkomna att vara med på bryggan eller i följebåten - det behövs alltid några händer extra.

Klädpolicy

Även när solen skiner är det oftast rätt så kallt ute på vattnet. Därför är det extra viktigt att ha rätt kläder på sig. Både för att kunna röra sig lättare men även för att ha mer uthållighet och inte frysa. Sedan finns ju risken för att lite överraskande komma i kontakt med vattnet genom sprayvatten, skvalp eller kapsejsning.

Väl mötta på sjön!!!

Instruktörer och ungdomsledare Huddinge båtklubb